Veel gestelde vragen


Hoe reserveer ik een DJ? (algemeen, voorwaarden)

Bezorg eerst je gegevens via Vraag het aan. Kort daarna verneem je vrijblijvende info over beschikbaarheid van DJ’s, werkwijze, opties voor klank- en licht, offerte op maat, enzovoort.

Als je definitief wenst te reserveren, laat dit zo snel mogelijk duidelijk weten. Daarvoor ontvang je een persoonlijke overeenkomst met de details. Onderteken voor akkoord. Bezorg een kopie (scantips). Schrijf het voorgestelde voorschot over. En klaar! Vanaf dan is je DJ vastgeklikt.

Reken op onze professionaliteit. Een snelle digitale administratie via Web Cloud, online agenda’s (verschillende DJ’s)  en ook communicatie via email, WhatsApp, Skype, WeTransfer… zijn je garantie voor veilige en vlotte organisatie.

 

Maken we een afspraak om de muziek te bespreken? (voorbereiden, muziekselectie)

Als je de DJ nog niet aan het werk zag, dan gebeurt een persoonlijke ontmoeting best nog voor je de reservatie maakt.  Zo voel je van het begin af aan of het klikt om samen te werken. Maar dat kan evengoed via telefoon. Of videochat.

Voor het voorbereiden van een huwelijksfeest is een pagina voorzien op deze site.
Voor het voorbereiden van een verjaardagsfeest kun je een top 20 met favoriete dansmuziek, en top 5 favoriete slows sturen via email.

Hou er rekening mee dat je genodigden verzoeknummers komen vragen. Vorm een algemeen beeld. Noteer enkele tracks die bijzonder zijn, waaraan je mooie herinneringen hebt. Zeer populaire tracks steken in een gemiddelde DJ-collectie. Als je die wenst hoeven we dat niet op voorhand te weten.

Stuur die detail-voorbereiding alsjeblief niet vroeger dan 14 dagen voor je feest.

 

Mogen we een playlist bezorgen? (voorbereiden, muziekselectie)

Beperk je tot een 20 tal tracks. Geef je DJ wat ruimte. Die draait niet alleen voor jou, de inrichter. Hij moet zich aanpassen aan het publiek. Houdt rekening met hun verzoekjes. Beoordeelt de timing, dosering, dansbaarheid, populariteit, geschikt tempo voor het mixen enzovoort. Op een actieve DJ-set (vb. 3 à 5 uur) draait hij tussen 80 en 150 tracks.  Een slow of een rock nummer hoor je meestal volledig. Met moderne (elektronische) dansmuziek zijn snellere overgangen mogelijk.

 

Welke muziek draait de DJ? (muziekselectie)

De geselecteerde DJ moet zich aanpassen aan het publiek. Houdt rekening met hun verzoekjes. Beoordeelt de timing, dosering, dansbaarheid, populariteit, geschikt tempo voor het mixen enzovoortOp een familiefeest (zoals een huwelijk) zal hij trachten om zoveel mogelijk aanwezigen te betrekken en plezier te doen.
De playlist hangt sterk af van het soort privé feest dat je wenst te organiseren. En van je genodigden. Op je 70ste verjaardag draaien we waarschijnlijk wat meer tango, een quick step of trage wals. Op je 30ste verjaardag, hoor je vermoedelijk geen stijldansen maar rock en EDM.

 

Speel je niet te luid, zodat we kunnen praten aan tafel? (tafelschikking)

Het is nooit de bedoeling om mensen bewust te storen met muziek. Bij zijn opdracht moet de DJ twee zaken afwegen. Aan de ene kant is er voldoende volume nodig om een dansfeest op gang te brengen en te houden. Aan de andere kant moet het geluidsniveau aan tafel aangenaam blijven voor een babbel. Er kunnen op het feest gasten aan tafel klagen dat het te luid gaat, terwijl op hetzelfde moment feestvierders vanop de dansvloer komen vragen om een tandje bij te steken!

Het is ideaal als we onze klankkasten vlak bij (en gericht) op de dansvloer kunnen opstellen. We zijn meestal te gast in een feestzaal. De uitbater voorziet de tafelschikking en de plaats voor de DJ. We moeten ons daarnaar schikken. Af en toe is er (te) weinig plaats. Zaalinrichters verwachten dat de klankkasten links, rechts en vlak bij de DJ opgesteld staan. Om gehoorschade te beperken, proberen DJ’s toch vaak die luidsprekers minstens op een meter afstand van hun oren te zetten…

Bespreek met de zaalverantwoordelijke om voldoende ruimte te voorzien en geen tafels te schikken vlak voor of zeer dicht bij de klankkasten. Plaats bovendien de jongeren aan de tafels dicht bij die klank, en niet de vijftig plussers.

 

Moeten we voor de DJ een maaltijd voorzien? (kernvoorwaarden)

Ja, dat is een algemeen gebruik. De DJ is vaak 12 uur op pad. Van het brengen en opstellen van de installatie, aankondigingen en begeleiden van speeches, muziek bij het pronkstuk, het dansfeest tot de vroege uurtjes tot het opladen van het materiaal. Zorg voor een volwaardige maaltijd en laat dit gelijktijdig plaatsvinden met die van de genodigden, terwijl er achtergrond muziek loopt. Je DJ hoeft niet per se aan tafel te zitten met de genodigden. Dat beslis je zelf, eventueel met de zaalverantwoordelijke. 

 

Wanneer betalen we de DJ? (kernvoorwaarden)

Bij aanvang van het feest zoals vermeld staat in de voorwaarden van de reservatie.  Iedereen is dan nog fris bij het hoofd.  Je DJ hoeft je ’s nachts niet achterna te hollen als je het vergeet.

 

Heeft de DJ een microfoon bij?  Mogen wij de micro gebruiken? (materiaal DJ, extern materiaal)

Ja. Op elke DJ set is er minstens één microfoon voorzien. Die wordt gebruikt voor de belangrijke aankondigingen. In veel gevallen is ook een draadloze microfoon beschikbaar voor de speeches of acts. Opgelet. De meeste mensen zonder ervaring houden de microfoon veel te ver van hun mond. Een halve centimeter is veel beter dan een halve meter!

We beperken ons tot onze kernactiviteit als DJ. Zijn meerdere zangmicrofoons nodig voor een klein optreden? Stel aan de betrokken artiesten voor dat zij zelf voor de gewenste micro’s en apparatuur (PA voor mixage van instrumenten en zang) zorgen.

 

Wanneer plaats je de klank- en lichtapparatuur? (materiaal DJ, extern materiaal, timing)

Maak je over het opstellen zelf geen zorgen. Het is onze routine. Als er afspraken nodig zijn, maakt je DJ die rechtstreeks met de zaalverantwoordelijke. Alles staat in principe netjes klaar voor de gasten van het dansfeest toekomen. Wanneer dit precies plaatsvindt hangt af van de zaal, welke keuzes je maakte voor extra lichtshow enzovoort. Laat dit dus maar met volle vertrouwen aan ons over.

 

Hoeveel ruimte moeten we voorzien voor de klank- en lichtinstallatie? (materiaal DJ)

Voor een compacte basisinstallatie is ongeveer 3m x 2m voldoende. Voor een uitgebreide opstelling spreekt uw DJ rechtstreeks af met de zaalverantwoordelijke.

 

Moeten we een tafel voorzien voor de DJ? (materiaal DJ)

Onze vaste DJ’s hebben geen tafel nodig.  Tafels staan dan ook meer in de weg dan ze nuttig zijn. Indien uitzonderlijk een tafel nodig is, dan verzoekt uw (freelance-)DJ daar zelf om aan de zaalverantwoordelijke.

 

Er is een klank- en licht installatie aanwezig in de zaal die we moeten huren. Maken jullie daar gebruik van? (extern materiaal)

Voor al onze DJ’s kan een volledige klank- en licht installatie ingezet worden op maat. Het is begrijpelijk dat zaaluitbaters proberen het aan- en afslepen van (grote) installaties te beperken. We passen ons zo goed als mogelijk aan. In de meeste gevallen maken we (gedeeltelijk) gebruik van de vaste installatie.  Maar let op.  Vaak wordt hiervoor een huurprijs aangerekend.  Deze zit niet vervat in onze vergoeding.

Bij de volgende feestzalen, sluiten wij aan op maat: Hof Ter Molen (Leke), Salons Saint Germain (Diksmuide), Feestzaal De Kroon (Esen), Salons Ten Boogaerde (Kortemark), Salons Driekoningen (Beauvoorde), Feestzaal De Lissewal (Elverdinge), ’t Munchenhof (Langemark), De Oude Melkerij (Gits), Salons Denotter (Zedelgem), Fabriekspand (Roeselare). Deze lijst is niet beperkend.

Er zijn huurzalen met een geluidsinstallatie die dermate begrensd is, dat dit een ernstige beperking vormt voor het welslagen van je dansfeest. Het is mogelijk dat zelfs speeches of aankondigingen in de zaal niet verstaanbaar zijn voor je gasten. Vraag vrijblijvend naar ons advies voor je beslist.

 

Wanneer begint de DJ te draaien? (timing)

De DJ start met achtergrondmuziek voor receptie en diner. Hij blijft ter plaatse voor alles wat tussenin nodig is, bijvoorbeeld micro voor een speech, assistentie en muziek afspelen bij een sketch enzovoort. Afhankelijk van je gekozen dineerformule past de DJ zich aan. Actief draaien en dans tussen gerechten komt wel eens voor. Je DJ zal starten, verminderen, stoppen, en weer doorgaan volgens noodzaak en de orde van je feest. Hij spreekt ter plaatse af met de zaalverantwoordelijke. Bij klassiek diner waar alle gerechten elkaar strak opvolgen, begint de DJ een actieve set tijdens het dessert (warming up).

 

Kun je voor een projector zorgen? (extern materiaal)

We beperken ons tot onze kernactiviteit als DJ. Een projector, scherm, volgspot enzovoort hoort niet tot onze uitrusting.  Een projector die kan vaak bij een uitleendienst voor de jeugd, of kantoor van een van de vrienden gevonden worden. Er zijn ook gespecialiseerde verhuurfirma’s.

 

Ik wens muziek voor een act mee te brengen. Bezorg ik een CD of USB stick? (techniek)

De meeste mobiele DJ’s werken met digitale muziekbestanden (via Mac/PC of andere hardware). CD’s zijn al lang niet meer de meest praktische informatiedrager. Bespaar je dus zeker de moeite om een mp3 op een optische schijf te branden! Het omzetten van die bestanden kan ook alleen maar tot kwaliteitsverlies leiden. Contacteer ons op voorhand, en bezorg de originele files via email of als ze te groot zijn via een service zoals https://www.wetransfer.com/

 

Kun je het geluid van mijn laptop weergeven bij een presentatie? (techniek)

Het is mogelijk om het geluid weer te geven van alle mobiele toestellen waarop een standaard hoofdtelefoonuitgang (type mini-jack) voorzien is.  De meeste DJ’s hebben hiervoor een kabel bij. Je kunt natuurlijk voor alle zekerheid zelf ook een kabel meebrengen: mini-jack versus 2 x cinch